تری سیترات سدیم ، نمکهای سدیم اسید سیتریک با شماره E331 بعنوان افزودنی غذایی در اروپا است. این ماده معمولاً به همراه اسید سیتریک به منظور افزایش طعم یا کاهش سطح PH در مواد غذایی و نوشیدنی ها اضافه می شود ، همچنین می تواند به عنوان امولسیفایر در ساخت پنیر عمل کند. معمولاً وقتی در مورد سیترات سدیم صحبت می کنیم به تری سدیم سیترات (E331iii) اطلاق می شود. در ادامه به صورت کامل کاربردهای تری سدیم سیترات در مواد غذایی بیان شده است.

خرید سیترات سدیم

شرکت شیمیایی بوعلی سینا یکی از بزرگترین واردکنندگان سدیم سیترات در کشور می باشد. شما میتوانید برای استعلام  قیمت و خرید سیترات سدیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شماره های تماس :    0218850238902188748404
تلفن همراه :            09123213657   – 09128098493

 

انواع سدیم سیترات

از آنجا که مولکول سیتریک اسید دارای سه گروه کربوکسیل میباشد ، سه نوع سدیم سیترات به نام های (مونو ، دی و تری سدیم سیترات ) داریم . از بین سیترات ها ، تری سدیم سیترات بیشتر در مواد غذایی استفاده میشود ، در حالی که دی سدیم سیترات  به ندرت در مواد غذایی مشاهده میشود.

مونو سدیم سیترات

این ماده بعنوان سدیم دی هیدروژن سیترات شناخته میشود که یک نمک مونو بازی اسید سیتریک با طعم کمی شور مانند و اسیدی مانند است. این ترکیب  می تواند به عنوان یک اسید کننده کننده (PH 3.5 تا ۳٫۸ از محلول آبی ۱٪) یا بافر کننده در ترکیب با اسید کننده های آزاد در مخلوط های خشک ، ژله ها و نوشیدنی ها نیز استفاده شود .

دی سدیم سیترات

دی سدیم هیدروژن سیترات دارای pH 4.9 -5.2 میباشد  و کمتر بعنوان افزودنی مواد غذایی استفاده میشود.

تری سدیم سیترات

این ترکیب دارای دو شکل است ، تری سدیم سیترات هیدراته(ابدارد) و بی آب است. این ماده معمولاً به نوع دی هیدرات اطلاق می شود که از آن بعنوان ماده طعم دهنده ، بافر ، ماده چلاتع کننده ، امولسیفایر ، تثبیت کننده و نگهدارنده در مواد غذایی استفاده می شود. با داشتن قابلیت جذب آب ، تری سدیم سیترات بی آب می تواند به عنوان یک حامل در فرمولاسیون های حساس به رطوبت با تهیه ماندگاری طولانی تر برای مقدار کم آب  استفاده شود.

مشخصات سدیم سیترات

Sodium citrate tribasic dihydrate or dehydrate

Other names

  ۶۸-۰۴-۲ (anhydrous)

  ۶۱۳۲-۰۴-۳ (dihydrate)

CAS number

  C6H5O7Na3 (anhydrous)

  C6H5O7Na3·۲H2O (dihydrate)

Chemical formula

  ۲۵۸٫۰۷ (anhydrous)

  ۲۹۴٫۱۰ (dihydrate)

Molecular weight

Crystalline white powder or crystals.

Appearance

Soluble in water (1g/1.5ml, 25°C),
 insoluble in ethanol.

Solubility

۷٫۵ to 9.0 (5 % aqueous solution)

PH

 

کاربردهای سیترات سدیم

سیترات سدیم یک ماده چند کاره است که معمولاً در نوشیدنی های گازدار ، نوشیدنی های پودری ، مربا ، ژله ها ، بستنی ، ماست ، پنیرهای فرآوری شده ،گوشت ، سوسیس و ژامبون استفاده می شود.

بعنوان طعم دهنده

به دلیل اینکه سدیم سیترات دارای طعم شور و ترشی دارد در نوشیدنی ها استفاده میشود.

بعنوان بافر

معمولاً همراه با اسید سیتریک برای تنظیم PH با کاهش اسیدیته غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

عامل چلاتینگ

قدرت چلاته کردن یون های فلزی ، به عنوان مثال مواد پاک کننده ظرفشویی و لباسشویی Ca2 + ، Mg 2+ و Fe2 +.

امولسیفایر کننده

از جداسازی روغن و پروتئین در فرآیند تولید پنیر جلوگیری میکند.

مضرات سیترات سدیم

بعنوان نگهدارنده مواد غذایی

 از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کنید.

بعنوان انتی کواگولانت

بعنوان ضد انعقاد کننده استفاده میشود و ترکیب آن با کلسیم از لخته شدن خون جلوگیری میکند(کاربردهای دارویی)

سیترات سدیم در مواد غذایی

در ادامه کاربردهای سیترات سدیم در صنایع غذایی نام برده شده است:

ماست

اسید سیتریک طعم ترش را به محصولات لبنی اضافه می کند ، اما طعم ترش آن قوی است و این طعم ترش مانند میتواند با ترکیب سدیم سیترات کاهش پیدا کند ،بنابراین این دو ماده اغلب در ماست برای تنظیم و بهبود طعم ترش استفاده می شوند.

شما می توانید برای خرید مواد شیمیایی از جمله قرص کلر از طریق شرکت شیمیایی بوعلی سینا اقدام کنید تا با مناسبترین قیمت محصول مورد نظر خود را تهیه کنید

پنیر

پنیر امولسیونی از چربی های لبنی ، پروتئین و آب است و در دماهای بالا شکسته می شود، هنگامیکه ذوب می شود ، سیترات سدیم به عنوان امولسیفایر عمل می کند تا از دَلَمه شدن یا جداشدن چربی از پروتئین به وسیله نگه داشتن چربی و پروتئین باهم و ااتصال یون های کلسیم در پنیر جلوگیری کند. بسته به نوع دستور العمل های شما میزان مصرف پنیر تقریبا ۳٪ است. پنیر با سدیم سیترات می تواند به طور مساوی ذوب شود و یک سس صاف و خامه ای تولید کند. این خاصیت باعث میشود پنیر در قالب ها به راحتی قرار گیرند و به راحتی برش داده شوند.

سدیم سیترات در نوشیدنی‌ها

سیترات سدیم برای تنظیم میزان ضخامت چربی در نوشیدنی های کوکاکولا((Coca Cola استفاده می شود. و می توانید آن را در لیست مواد تشکیل دهنده اسپریت ، آب ویتامین و نوشیدنی های دیگر پیدا کنید. همچنین در نوشیدنی های ورزشی و انرژی برای چنین مواردی مانند محصولات Redbull و Monster اضافه می شود.

طرز تهیه سیترات سدیم برای ESR

 سدیم سیترات چگونه تولید می‌شود؟

می توان با خنثی کردن کربنات سدیم یا هیدروکسید سدیم با اسید سیتریک به طور مستقیم این ماده را تولید کرد ، اما ممکن است ایراداتی در سرعت واکنش و کیفیت محصول نهایی به وجود آید.یک شرکت چینی فرایندی را برای تولید این ترکیب پیشنهاد کرده است که دارای بازده بهتری میباشد:

۱- از طریق واکنش کربنات کلسیم و / یا هیدروکسید کلسیم با اسید سیتریک ، سیترات کلسیم را بدست آوریم.
۲- سیترات کلسیم بیشتر با اسید سیتریک واکنش نشان می دهد و سیترات هیدروژن کلسیم و / یا سیترات دی هیدروژن کلسیم را تولید می کند.
۳- سپس با کربنات سدیم و / یا هیدروکسید سدیم خنثی شده و سیترات سدیم را تولید میکند.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل کاربردهای تری سدیم سیترات نام برده شد و همچنین به صورت مفصل در خصوص کاربردهای این ماده شیمیایی در مواد غذایی اشاره شد. همچنین با بیان ویژگی ها و خصوصیات تری سدیم سیترات، به روش تولید این ماده نیز اشاره گردید.

خرید مواد شیمیایی از بوعلی سینا

5/5 - (1 امتیاز)