خصوصیات فاضلاب:

فاضلاب شهری معمولا شامل 99/9% آب میباشد ، 0/1% باقیمانده شامل مواد محلول و نامحلول  معدنی و آلی و میکروارگانیسم ها میباشد.
این مواد کیفیت فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی را که از خصوصیات فاضلاب های مناطق مسکونی و صنعتی است ، تشکیل میدهند.

فروش مواد شیمیایی تصفیه آب:

شرکت شیمیایی بوعلی سینا در سال ۱۳۵۵ به منظور اجرای پروژه های تصفیه آب و فاضلاب تاسیس گردید و دارای سوابق علمی و عملی نزدیک به نیم قرن می باشد.شرکت شیمیایی بوعلی سینا در حال حاضر در زمینه واردات و فروش مواد شیمیایی تصفیه آب میباشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید:
۰۲۱-۸۸۵۰۲۳۸۹ ، ۰۲۱-۸۸۷۴۸۴۰۴

خصوصیات فیزیکی فاضلاب:

مهمترین مشخصه فیزیکی فاضلاب ، محتوای جامدات کل است که از مواد شناور ، مواد قابل ته نشینی ، مواد کلوئیدی و مواد محلول تشکیل گردیده است. سایر مشخصه های فیزیکی شامل کدورت ، رنگ ، دما ، هدایت ، چگالی ، گراویته مخصوص ، وزن ویژه و بو میگردد.

1- دما:

به دلیل اینکه ظرفیت گرمایی ویژه آب بیش از هوا میباشد.معمولا دمای فاضلاب در طی فصول سرد سال از دمای هوا بیشتر و در فصول گرم سال از دمای هوا کمتر میباشد.
دمای آب به علت اثراتی که بر زندگی آبزیان ، فعالیت های شیمیایی و برخی خصوصیات فیزیکی آب نظیر ویسکوزیته و یا حلالیت گازها در آب دارد و عامل مهمی به شمار میرود.
میزان واکنش های بیوشیمیایی در آب همراه با افزایش دمای آب افزایش میابند و از طرفی میزان حلالیت گازها و از جمله گاز اکسیژن با افزایش دمای آب کاهش می یابد.این دو عامل در فصول گرم سال (تابستان) میتوانند باعث کاهش شدید اکسیژن محلول در آّ های سطحی شوند.
تخلیه مقادیر زیاد آب و یا فاضلاب گرم به آب های پذیرنده در صورتی که تغییرات ناگهانی در دمای آب پذیرنده به وجود آورند ، باعث افزایش میزان مرگ و میر موجودات آبزی خواهد شد ، همچنین افزایش غیرعادی دمای آب میتواند موجب ازدیاد گیاهان آبزی نامطلوب و قارچ های فاضلاب گردد.

دمای بهینه برای فعالیت باکتریایی در محدوده 35-25 درجه سانتی گراد قرار دارد.هضم بی هوازی و نیتریفیکاسیون هنگامی که دما به 50درجه سانتی گراد میرسد،متوقف میگردند.هنگامی که دما تا 15درجه سانتی گراد پایین می آید . باکتری های متان ساز کاملا غیرفعال میشوند و در حدود 5درجه سانتی گراد فعالیت باکتر های نیترات ساز اتواروقف عملا متوقف میشود ، در دمای 2درجه سانتی گراد حتی باکتری های شیمیوتروف عمل کننده بر مواد کربنه بی اثر میشوند.

2-رنگ:

فاضلاب تازه عموما رنگ قهوه ای – خاکستری دارد . همچنان که زمان انتقال در سیستم جمع آوری افزایش می یابد و شرایط بی هوازی بیشتری گسترش پیدا میکند.
رنگ فاضلاب از خاکستری به خاکستری تیره و نهایتا سیاه تغییر میکند. هنگامی که رنگ فاضلاب سیاه باشد ، فاضلاب اغلب بعنوان عغونی توصیف میشود.
برخی فاضلاب های صنعتی هم ممکن است به فاضلاب خانگی رنگ بدهند. در اغلب موارد ، رنگ خاکستری تیره و سیاه فاضلاب بعلت تشکیل سولفیدهای فلزی است ، هنگامی که سولفید تولید شده تحت شرایط بی هوازی با فلزات در فاضلاب واکنش می دهند ف تولید میشود.

3- چگالی ، گراویته مخصوص و وزن مخصوص:

چگالی فاضلاب (PW) که بعنوان جرم در واحد حجم بیان شده است برحسب g/l یا kg/m3 در واحد SI و برچسب Lb.m/ft3 در واحد مرسوم آمریکایی بیان میشود.

چگالی یک ویژگی مهم فاضلاب است بعلت پتانسیل تشکیل جریان های متراکم در تانک های ترسیب ، تانک های تماس کلر و سایر واحدهای تصفیه میباشد.چگالی فاضلاب خانگی که حاوی مقادیر مهم فاضلاب صنهعتی نمیباشد، مشابه با آب در دمای برابر میباشد.

در برخی موارد گراویته مخصوص فاضلاب Sw بجای چگالی استفاده میشود .
چگالی و گراویته مخصوص فاضلاب وابسته به دما هستند و با غلظت جامدات کل در فاضلاب تغییر میکنند.
وزن مخصوص یک سیال (y) وزن آن در واحد حجم است . وزن ویژه برحسب kN/m3 بیان میگردد. رابطه بین y و p و شتاب ناشی از گراویته g عبارت است از y=pg در دمای عادی ، y در حدود 9/81kN/m3 است.

4 – فاضلاب:

فاضلاب حاوی انواعی از مواد جامد است که ازم واد کلوئیدی تا تکه های پارچه تغییر میکند.در تعیین مشخصه های فاضلاب ، مواد درشت معمولا قبل از اینکه نمونه برای جامدات آنالیز شود حذف میگردند. طبقه بندی های جامدات مختلف در جدول زیر مشخص شده اند.
آزمایش استاندارد تعیین جامدات قابل ته نشینی ریختن نمونه فاضلاب در مخروط ایمهاف و یادداشت حجم جامدات برحسب میلی لیتری که پس از زمان مشخصی(یک ساعت) ته نشین میگردند، میباشد.
عموما در فاضلاب شهری در حدود 60% جامدات معلق قابل ته نشین شدن هستند.کل جامدات توسط تبیخر نمونه فاضلاب تا خشک شدن و اندازه گیری جرم باقیمانده بدست آورده میشود.

آزمایش توصیف
کل جامدات باقیمانده ای که پس از تبخیر و خشک کردن یک نمونه فاضلاب در دمای مشخص (103-105درجه سانتی گراد ) باشد ، برجای می ماند.
کل جامدات فرار جامداتی که پس از سوزاندن TS فرار شده و بسوزند.
کل جامدات ثابت باقیمانده ای که پس از سوزاندن TS برجای می ماند.
کل جامدات معلق بخشی از TS که پس از اینکه نمونه در دمای مشخص (105درجه سانتی گراد) خشک شده باشد بر روی یک فیلتر (بااندازه منافذ مشخص) باقی می ماند. فیلتری که اغلب برای تعیین TSS استفاده میگردد صافی فایبر گلاس واتمن میباشد، که اندازه اسمی منافذ آن 1.58میکرومتر است.
جامدات معلق فرار جامداتی که میتواند هنگامی که TSS سوزانده میشود ، فرار شده و بسوزند.
جامدات معلق ثابت باقیمانده ای که پس از اینکه TSS سوزانده شد برجای می ماند.
کل جامدات محلول  جامداتی که صافی عبور کرده و سپس در دمای مشخص و خشک تبخیر شده باشند.بایستی ذکر شود که آنچه بعنوان TDS اندازه گیری میشود شامل جامدات کلوئیدی و محلول میشود. کلوئیدها عموما در محدود اندازه 0/001 – 1 میکرومتر قرار دارند.
کل جامدات محلول فرار جامداتی که میتواننند پس از سوزاندن TDS فرار شده و بسوزند.
جامدات محلول ثابت باقیمانده ای که پس از سوزاندن TDS برجای بماند.
جامدات قابل ته نشیتی جامدات معلق (برحسبmL/L)در یک سوسپانسسیون که رد زمان خاصی ته نشین میگردند.

5- کدورت:

کدورت (مقیاسی از خواص عبور دهندگی نور توسط آب) آزمایش دیگری است که برای تعیین کیفیت جریان های فاضلاب و آب های طبیعی نسبت به مواد معلق کلوئیدی و باقیمانده به کار میرود.
اندازه گیری کدورت برپایه مقایسه شده نور متفرق شده توسط یک نمونه به نور متفرق شده توسط یک محلول مرجع تحت شرایط یکسان میباشد.

سوسپانسیون های فورمازین بعنوان استاندارد مرجع اولیه میشود . نتایج بدست آمده از اندازه گیری های کدورت برحسب NTU گزارش میشود.مواد کلوئیدی نور را جذب یا پراکنده خواهند کرد و از این رو از انتقال آن جلوگیری میکنند.

عموما هیچ رابطه ای بیم کدوذت و غلظتTTS در فاضلاب های خام وجود ندارد.هرچند که یک رابطه منطقی بین کدورت و TTS برای پساب های ته نشین شده یا فیلتر به دست آمده از فرایند لجن فعال وجود دارد.شکل کلی آن بصورت زیر است:

mg/L= (TSSf)(T)،TTS

که در آن :
TSSF = فاکتور استفاده شده برای تبدیل خواندن کدورت به TSS
T= کدورت NTU
فاکتورهای تبدیل پساب ثانویه ته نشین شده 2/4 – 2/3 و برای پساب ثانویه صاف شده با بستر فیلتر گرانوله 1/6 – 1/3 است.

6- هدایت الکتریکی:

هدایت الکتریکی آب مقیاسی از قابلیت یک محلول در هدایت یک جریان الکتریکی میباشد. چون جریان الکتریکی توسط یون ها در محلول منتقل میشود، اگر غلظت یون ها افزایش پیدا کند ، هدایت نیز افزایش می یابد . درنتیجه مقدار EC اندازه گیری شده میتواند مقیاسسی جایگزین برای غلظت TDS باشد.
در حال حاضر EC آب یکی از مهمترین پارامترهای استفاده شده برای تعیین مناسب بودن آب برای آبیاری میباشد.
شوری فاضلاب تصفیه شده ای که بایستی برای آبیاری به کار رود ، با اندازه گیری EC آن تخمین شده میشود.EC در واحد SI برحسب میلی زیمنس برمتر (mS/m) و در واحد مرسوم آمریکایی برحسب میکروموس بر سانتی متر (µmho/cm) بیان میگردد.
باید ذکر کرد که 1mS/m معادل با 10µmho/cmاست.
معادله زیر میتواند برای تخمین TDS نمونه آب بر پایه EC اندازه گیری شده بکار میرود.

(TDS(mg/L)=EC(DS/m or µmho/cm) *(0.55 -0.7

7- بوها:

بوها در فاضلاب خانگی معمولا توسط گازهای تولید شده توسط تجزیه مواد الی یا توسط ارکیبات اضافه شده به فاضلاب به وجود می آیند. فاضلاب تازه بوی متمایز ، تا اندازه ای ناخوشایند دارد ، که کمتر از بوی فاضلابی که شرایط تجزیه بی هوازی (بدون اکسیژن) را طی کرده ، قابل اعتراض است.
مشخص ترین بوی فاضلاب کهنه یا سپتیک ، بوی سولفید هیدروژن است، و توسط میکرو ارگانیسم های بی هوازی که سولفات را به سولفید احیا میکند تولید میگردد.
فاضلاب صنعتی ممکن است حاوی ترکیبات بودار یا ترکیباتی که بوها را در طی فرایند تصفیه فاضلاب تولید میکنند ، باشد.

بوها با اهمیت ترین موضوع عمومی نسبت به تکمیل تسهیلات تصفیه فاضلاب طبقه بندی شده اند. در مرور اهمیت بوها در زمینه مدیریت فاضلاب ، ملاحظه اثراتی که تولید می کنند ، چگونگی تشخیص آن ها ویژگی و اندازه گیری آن ها ضروری است.
در جدول زیر ترکیبات بودار فاضلاب خام و مشخصه بوی آن ها گزارش شده است.

ترکیب بودار فرمول شیمیایی نوع بو
آمین ها CH3)3H,CH3NH2) ماهی
آمونیاک NH3 آمونیاکی
دی آمین ها NH2(CH2)5NH2 , NH2(CH2)4NH2 گوشت فاسد
سولفید هیدروژن H2S تخم مرغ گندیده
مرکاپتان ها (مانند متیل واتیل) CH3(CH2)3SH,CH3SH کلم فاسد
مرکاپتان ها (مانند بوتیل واتیل) CH3(CH2)3SH,(CH3)3CSH اسکانک
سولفیدهای آلی C6H3)2S,(CH3)S) کلم گندیده
اسکاتول C9H9N مواد مدفوعی

 

5/5 - (2 امتیاز)