کاربرد رزین در صنعت پلاستیک

استفاده از پلاستیک، بسیاری از نوآوری‌ها و امکانات را برای ما ممکن ساخته است، از بسته‌بندی مواد غذایی گرفته تا موشک‌های فضایی. برای فهم کاربرد رزین در صنعت پلاستیک باید بدانیم که پایه اصلی تمام اقلام پلاستیکی، رزین است. گلوله‌های رزین پلاستیکی قطر کوتاهی در حدود چند میلی‌متر دارند و اغلب مانند دایره یا استوانه‌های کوچک شکل می‌گیرند. این گلوله‌های رزین پلاستیکی مجدد ذوب‌شده و در تاسیسات تولیدی برای ایجاد کالاهای جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رزین‌ها از طریق روش‌های مختلف اصلاح می‌شوند تا نیازهای مختلف را برآورده کنند.

رزین‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

کاربرد رزین در صنعت پلاستیک از فرآیند حرارت دادن هیدروکربن برای تجزیه آغاز می‌شود که به آن «فرآیند ترک‌خوردگی» می‌گویند. مولکول‌های بزرگ‌تر باید به اتیلن، پروپیلن و انواع دیگر هیدروکربن‌ها تجزیه شوند. میزان حرارت واردشده بر هیدروکربن بر میزان تولید اتیلن تأثیر می‌گذارد.

پس از اتمام فرآیند ترک‌خوردگی، مواد شیمیایی به زنجیره‌های پلیمری سنتز می‌شوند. رزین‌های پلاستیکی با ترکیب چند پلیمر به وجود می‌آیند تا خواص مورد نیاز برای مصارف مختلف را به آن‌ها بدهد. از کاربرد رزین در صنعت پلاستیک برای ساخت طیف گسترده‌ای از محصولات استفاده می‌شود. رزین‌های پلاستیکی در ابتدا اغلب بی‌رنگ و شفاف هستند. با این حال، گرانول‌های رنگی اغلب برای ارائه رنگ‌های مختلف از جمله آبی، قرمز، بنفش و زرد به آن‌ها اضافه می‌شوند.

رزین صنعتی چیست؟

انواع رزین پلاستیکی

رزین‌های پلاستیکی از نظر کیفیت و چگالی، تا حد زیادی تحت تاثیر روش‌های تولیدند که آن‌ها را برای مصارف گوناگونی مناسب می‌کند. هنگام انتخاب گلوله‌های رزین، رنگ و تراکم گلوله از عناصر مهمی است که باید در نظر گرفته شوند. کاربرد رزین در صنعت پلاستیک و انواع پرمصرف آن به شرح زیر است:

رزین پلاستیکی  ABS(آکریلونیتریل بوتادین استایرن)

رزین‌های پلاستیکی ABS در رنگ‌های سفید و شیری موجود هستند. این نوع از رزین سفت و بسیار مقاوم است. کلاه ایمنی و قطعات مختلف موتورسیکلت به دلیل لزوم مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت با استفاده از رزین‌های ABS ساخته می‌شوند.

رزین پلاستیکی PP(پلی‌پروپیلن)

پلی‌پروپیلن (PP) از رزین‌های ارزان‌قیمت در جهان است. ساخت آزمایشگاهی این ماده برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ اتفاق افتاد و در سال ۱۹۵۴ به تولید انبوه رسید. رزین PP بسیار اشتعال‌پذیر بوده و به اکسیداسیون نیز حساس است.

بیشترین کاربرد رزین در صنعت پلاستیک با استفاده از نوع پلی‌پروپیلن رقم می‌خورد. این نوع رزین به رنگ سفید شفاف است، تولیدکنندگان اغلب آن را با دانه‌های رنگی ترکیب می‌کنند تا محصولات، رنگی تولید شوند. به دلیل وجود خاصیت استحکام مکانیکی بالا و عدم کشیدگی در این نوع، اغلب برای ساخت نخ استفاده می‌شود. رزین PP غیر سمی، بی‌مزه، بی‌بو و بی‌رنگ است. شعله آبی روشن رزین PP با بوی سوختگی لاستیک مانند می‌سوزد. PP  اغلب در تولید اسباب‌بازی‌ها، سبدها و سینی‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.

 کد شناسایی رزین استفاده شده در محصولات

کد شناسایی نوع زرین معمولا در پایین‌ترین قسمت بطری و ظروف پلاستیکی حک‌شده است که نشان‌دهنده نوع رزین استفاده شده در پلاستیک است. این کدها از عدد یک تا عدد هفت ادامه دارند که هرکدام نشان دهنده استفاده مخصوصی از نوع رزین هستند؛ به عنوان مثال کد شماره ۱ نشان دهنده استفاده از رزین پلی اتیلن تری فتالات  (PETE)است که به‌طور معمول برای ساخت بطری‌های نوشابه و نوشیدنی‌های ورزشی، ظروف ادویه جات، ظروف سس گوجه فرنگی، سس سالاد، و مربا استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

پایه اصلی تمام محصولات پلاستیکی، رزین است. این رزین‌ها ترکیب همگن مورد نیاز برای تولید بطری‌ها، ظروف و سایر کالاهای پلاستیکی را  تامین می‌کنند. کاربرد رزین در صنعت پلاستیک شامل طیف وسیعی از کالاها است. فهرست کردن کاربردهای رایج برای این نوع پلاستیک‌ها تقریبا غیرممکن است، زیرا کاربردها و ویژگی‌های آن‌ها بسیار متنوع هستند. در انتخاب نوع رزین برای ساخت محصولات خود، می‌توانید به تراکم و رنگ آن دقت کنید تا از مزایای منحصر به فرد هر نوع رزین بهره‌مند شوید.

 

منبع

 

5/5 - (1 امتیاز)