روش‌ های تولید هیدرازین هیدرات

هیدرازین هیدرات، با فرمول شیمیایی H6N2O، یک ماده شیمیایی بی‌رنگ و روغنی شکل است که بویی مشابه آمونیاک دارد، اما ضعیف‌تر از آمونیاک است. تولید هیدرازین هیدرات به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. به‌طورکلی، هیدرازین هیدرات به دسته‌ای از مواد آلی اشاره دارد که از طریق جایگزینی اتم‌های هیدروژن با گروه‌های مواد آلی تولید می‌شود. برخی از میکروارگانیسم‌ها مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها و مخمرها نیز این ماده را ایجاد می‌کنند. این ماده مصارف پزشکی و دارویی بسیاری دارد و در تصفیه آب، خنک‌کننده‌ها، موشک‌ها و بسیاری موارد دیگر نیز به کار می‌رود.

روش‌های مختلف تولید هیدرازین هیدرات

آمونیاک ماده اصلی و اولیه برای تولید هیدرازین هیدرات است. هیدرازین هیدرات را می‌توان با سه روش مختلف‌ تولید کرد: روش‌های راشینگ، کتازین و پراکسید.

روش راشینگ

روش اصلی تولید هیدرازین و هیدرازین هیدرات، فرآیند راشینگ است. در این فرآیند، آمونیاک (NH3) با کلروآمین (C۷H۷ClNO2SNa) و هیپوکلریت سدیم (NaClO) واکنش می‌دهد. بعد از آن نوبت به واکنش کلروآمین با آمونیاک اضافی و سدیم هیدروکسید (NaOH) می‌رسد و هیدرازین هیدرات (N2H2) به همراه نمک سدیم کلراید (NaCl) تشکیل می‌شود.

روش کتازین

روش دوم، روش کتازین است. این روش هم یک فرآیند راشینگ محسوب می‌شود که در حال حاضر به‌عنوان یکی از روش‌های اصلی تولید هیدرازین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرآیند، آمونیاک با کلر یا کلروآمین در حضور استون (C3H6O) که به‌عنوان یک کتون آلیفاتیک به کار می‌رود، واکنش می‌دهد و اکسید می‌شود. در نهایت، نوبت به هیدرولیز کتازین تولید شده با هیدرازینیوم هیدروکسید می‌رسد و سرانجام تبدیل به هیدرازین و یون‌های هیدروژن (+H) و هیدروکسیل (‾OH) می‌شود.

روش پراکسید

روش پراکسید در مقایسه با سایر روش‌های تولید هیدرازین هیدرات از اهمیت بیشتری برخوردار است. برخی از دلایل اصلی این اهمیت عبارتند از: تولید انواع نمک‌ها به عنوان محصولات جانبی، بازده بالا و صرف انرژی پایین برای این واکنش. در این روش، هیدروژن پراکسید را به کار می‌برند و آمونیاک را حضور کتون اکسید می‌کنند.

غلظت‌های مختلف هیدرازین هیدرات

  • هیدرازین هیدرات در غلظت‌های متفاوتی تولید می‌شود:
  • هیدرازین ۱۰۰ درصد: که برای تولید مشتقات هیدرازین هیدرات به کار می‌رود و مصارف دارویی دارد.
  • هیدرازین ۸۰ درصد: که در سنتزها به کار می‌رود.
  • هیدرازین ۵۵ درصد: که برای دیگ بخار استفاده می‌شود‌.
  • هیدرازین ۲۴ درصد: که برای تصفیه آب کاربرد دارد.

کشورهای تولیدکننده هیدرازین هیدرات

تولید هیدرازین هیدرات در مناطق مختلفی انجام می‌شود. بزرگ‌ترین تولیدکننده هیدرازین هیدرات اروپاست. آسیا و آمریکای شمالی نیز رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند. چین بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده در آسیاست و ایالات متحده سهم بیشتر تولید این ماده در آمریکای شمالی را به خود اختصاص داده‌است. آلمان هم بزرگ‌ترین تولیدکننده آن در اروپا محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

سال‌های اخیر، تولید هیدرازین هیدرات به دلیل مصارف متعدد پزشکی و صنعتی، افزایش چشمگیری داشته‌است. فراموش نکنید که هیدرازین هیدرات ماده‌ای بسیار سمی است و استفاده از آن نیاز به رعایت مسائل ایمنی دارد. این ماده ممکن است در تماس با اکسید کننده‌ها آتش بگیرد. استنشاق آن هم می‌تواند صدمات جدی به ما وارد کند و موجب مشکلات جبران‌ناپذیر و حتی مرگ شود. به منظور جلوگیری از اثرات سمی، حتما از لوازم محافظی مانند عینک، دستکش، ماسک و روپوش استفاده کنید.

منابع:

 

خرید کواگولانت

شرکت شیمیایی بوعلی سینا یکی از بزرگترین واردکنندگان هیدرازین هیدرات در کشور می باشد.

شما میتوانید برای استعلام قیمت و خرید هیدرازین هیدرات با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شماره های تماس ☎️ : 0218850238902188748404
تلفن همراه 📞 : 0912321365709128098493

4/5 - (1 امتیاز)