هیدرازین یک ترکیب معدنی با فرمول مولکولی N2H4 با وزن مولکولی 32.05 gr/mol به عنوان یک مایع قابل اشتعال پذیر، بی رنگ ، روغنی و محلول در آب میباشد.فشار بخار  در ۲۵ درجه سانتی گراد ۱۴٫۴ppm Hg می باشد.
این ماده دارای بوی نافذ و تندی میباشد ،که شبیه به آمونیاک است و آستانه بوی آن 3.7 ppm است. همچنین بسیار سمی و خطرناک است اما ترکیب آن به صورت هیدراته (NH2NH2.XH2O) خطرناک نیست.
این ترکیبات به گروهی از مواد آلی اطلاق می شوند که با جایگزینی یک یا چند اتم هیدروژن در هیدرازین توسط یک گروه آلی حاصل می شوند. از سال ۲۰۱۵، بازار جهانی هیدرازین هیدرات بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

خرید هیدرازین

شرکت شیمیایی بوعلی سینا یکی از بزرگترین وارد کنندگان هیدرازین در کشور می باشد. شما میتوانید برای خرید هیدرازین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شماره های تماس :    0218850238902188748404
تلفن همراه :            09123213657   – 09128098493

هیدرازین چیست ؟

همانطور که گفته شد هیدرازین یک ترکیب بسیار سمی و خطرناک است که گاهی در سوخت موشک نیز بکار می رود. باید توجه داشته باشید که این ماده اگر با آب مخلوط نشود خطرناکتر و ناپایدارتر نیز می باشد. بوی هیدرازین شبیه به آمونیاک می باشد در حالی که چگالی آن بسیار شبیه به آب است. هیدرازین خاصیت بازی دارد که در صنایع مختلف از جمله پزشکی کاربردهای بسیاری دارد. البته جدیدا کاربرد این محصول در روانپزشکی محدود شده است.

فرمول هیدرازین

هیدرازین یک ماده بی رنگ است که با فرمول شیمیایی مولکولی خاص خود همراه است. در ادامه فرمول مولکولی و شیمیایی و ساختاری این محصول به صورت دقیق بیان می شود.

  • فرمول مولکولی هیدرازین 

فرمول مولکولی این محصول n2h4 است که جرم مولی آن 32.05 گرم در مول است.

  • فرمول شیمیایی هیدرازین

فرمول شیمیایی این محصول NH2NH2 است که دو گروه NH2 به صورت کوالانسی به هم متصل شده است.

جدول مشخصات هیدرازین

در ادامه جدول مشخصات کامل هیدرازین به همراه ساختار لوئیس این ماده ارائه شده است.

فرمول شیمیایی NH2NH2
فرمول مولکولی n2h4
جرم مولی 32.04 گرم
نقطه ذوب 51.7- درجه سانتی گراد
نقطه جوش 120.1 درجه سانتی گراد
دانسیته 1.03 g/mL at 20 °C
آستانه بو PPM 3.7
خصوصیات قابل اشتعال و بی رنگ

همچنین ساختار لوییس هیدرازین به شکل زیر است:

ساختار لوییس هیدرازین

بیشتر بخوانید : DEHA (ان ، ان دی اتیل هیدروکسیل آمین ) چیست ؟

واکنش هیدرازین

همانطور که گفته شد هیدرازین به شفافیت آب است و از نظر نقطه انجماد شبیه به آب است. با این حال به دلیل خاصیت های خود بسیار منحصر به فرد است. در واقع این ماده در کنار یک کاتالیزور و گرما گسترش پیدا می کند و به عنوان یک نیروی محرکه برای حرکت ماهوار و موشک استفاده می شود.

همچنین هیدرازین مایع به عنوان یک عامل اعصاب روی پوست بدن جذب می شود. توجه داشته باشید که با سوختن آن گرمای به شدت زیادی حاصل شده اما نکته ای که قابل توجهی که وجود دارد این است که شعله ای ایجاد نمی کند.

تولید هیدرازین

نخستین بار  در سال ۱۸۸۹ توسط تئودور کورتیوس تولید شد. در روش Atofina-PUK ، هیدرازین در چند گام از استون ، آمونیاک و هیدروژن پراکسید ، اگزادیرین بدست می آید.

۲NH3+ H2O2 —> H2NNH2 + 2H2O

ابتدا استون و آمونیاک با یکدیگر واکنش میدهند و ایمین تولید میشود . سپس ایمین تولید شده را به کمک هیدروژن پراکسید اکسید کرده و اگزادیرین بدست می آید. این حلقه سه عضوی دارای کربن و اکسیژن و ازت میباشد و از راه امونیوکافت ، دو اتم ازت به هم پیوند خورده و به هیدرازون تبدیل میشود. هیدرازون تولید شده با چند برابر استون واکنش داده که با ابکافت کردن به هیدرازین تبدیل میشود و استون دوباره ازاد میشود.

Me(Et)CNNC(Et)Me + 2H2O —-> 2Me(Et)CO + N2H4

به طور کلی این محصول با سه روش زیر تولید می شود

  • فرایند پراکسید
  • فرایند راشینگ
  • کتازین

در زیر به صورت خلاصه هر کدام از این موارد توضیح داده شده است.

فرایند پراکسید

در این فرایند هیدروژن برای اکسید کردن آمونیاک با کتون استفاده می شود.

فرایند راشینگ

می توان گفت این روش بهترین روش تولید هیدرازین است که در آن آمونیاک با کلر آمین و هیپوکلریت سدیم اکسید می شود.

کتازین

امروزه این روش نیز بسیار استفاده می شود. در واقع در این روش آمونیاک با کلر به همراه یک کتون آلیافاتیک اکسید می شود.

اثرات هیدرازین بر روی انسان

افراد ممکن است در محیط کار یا دود دخانیات در معرض هیدرازین قرار بگیرند. علائم قرار گرفتن کوتاه مدت در برابر مقادیر بالا  شامل سوزش چشم ها ، بینی و گلو ، سرگیجه ، سر درد ، حالت تهوع ، ورم ریوی ، تشنج و اغما در انسان میباشد. قرار گرفتن در معرض حاد همچنین باعث آسیب به کبد ، کلیه ها و سیستم عصبی مرکزی در انسان می شود. این ماده مایعی خورنده است که در تماس با پوست میتواند منجر به درماتیت پوستی در حیوان و انسان شود.

اثرات ریه ها ، کبد ، طحال و تیروئید در حیوانات به صورت مزمن (طولانی مدت) از طریق استنشاق در معرض هیدرازین گزارش شده است. EPA هیدرازین را به عنوان یک گروه سرطان زا سرطان خون انسانی گروه B2 طبقه بندی کرده است.

بیشتر بخوانید : ادتا (EDTA)چیست؟

مکان هایی که امکان وجود هیدرازین میباشد

۱- افراد ممکن است در محیط کار در معرض هیدرازین قرار بگیرند.
۲- در هنگام تخلیه تصادفی و دفع نامناسب زباله  در آب ، هوا و خاک و هنگام ذخیره سازی ، انتقال ، حمل و نقل رخ دهد. با این حال ، این ماده به سرعت در محیط تخریب می شود و بندرت با آن روبرو می شوید.

کاربرد هیدرازین

این ماده کاربردهای بسیار زیادی دارد که در زیر به تعدادی از آن ها ارائه شده است.

۱- بیشترین کاربرد عمده هیدرازین در سوخت موشک ها و فضاپیماها و فراورده های تنباکو است. همچنین در مواد شیمیایی کشاورزی(سموم دفع افات) نیز استفاده میشود.

۲- در بسیاری از واکنش های تشکیل مواد آلی به ویژه در ساخت دارو ، رنگ کردن الیاف و پارچه ها ، عکس برداری از هیدرازین استفاده می شود.
۳-  کاهش گروه های متیلن یا متیا از طریق واکنش ولف کیشنر : در این واکنش  گروه کربونیل کتون ها یا الدهیدها با کمک هیدرازون به گروه های متیلن یا متیل کاهش می یابد.

۴- تولید نمک هیدرازونیم : در واکنش با اسید های معدنی نمک هیدرازونیوم تولید میکند که معروفترین نمک آن
[N2H5]HSO4] است.هیدرازین یک هسته دوست است و میتواند به آسانی به سولفونیل هالید ها و آسیل هالیدها حمله کند.
۵- ساخت ترکیب های ناجور حلقه: هیدرازین با داشتن ۲آمین برای ساخت ترکیب های ناجور حلقه از راه فشرده سازی همراه الکترون دوست ها ، بکار میرود. فشرده سازی هیدرازین با ۴،۲- پنتان دیون ،دی متیل پیرازول میدهد.
۶- در ساخت اسپاندکس از فیبرها
۷- کاتالیز واکنش های بسپار سازی(پلیمر کردن)
۸- باتری سوختی
۹- لحیم کاری
۱۰- حذف اکسیژن در دریگ های بخار و جلوگیری از خوردگی لوله های دیگ بخار.همچنین در بویلرها اکسیژن حل شده را کاهش و pH را کنترل میکند.

در سال ۲۰۱۵ حدود ۲میلیون تن هیدرازین هیدرات در کف سازی مورد استفاده واقع شده است.علاوه بر این از آن در سوخت های مختلف موشکی ، و تهیه پیش گازهای کیسه هوا مورد استفاده واقع میشود.

همچنین در هر دو چرخه بخار نیروگاه های برق هسته ای و معمولی به عنوان یک دستگاه پاک کننده اکسیژن برای کنترل غلظت اکسیژن محلول و کاهش خوردگی استفاده می شود.

هیدرازین چیست و از کاربردهای آن چه می‌دانید؟

برای اولین‌بار در جنگ‌جهانی دوم به‌عنوان سوخت موشک (اولین هواپیمای موشکی) استفاده شد. امروزه نیز این ماده بسیار سمی کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه اطلاعات مفیدی درخصوص این ماده و کاربردهای آن بیان شده است.

هیدرازین چیست؟

یک ماده بسیار سمی و همچنین یکی از قوی‌ترین عوامل کاهنده شناخته شده در طبیعت می‌باشد. اما این ماده ماهیت انفجاری را در خود پنهان می‌کند که از جنگ جهانی دوم، آن را به یک پیشران قدرتمند برای موشک‌ها و بعدا برای ماموریت‌های فضایی تبدیل کرده است.

هیدرازین هیدرات

فرمول شیمیایی این ماده N2H4 می‌باشد. از سال‌های دور این ماده از تکنیکی شامل واکنش سدیم هیپوکلریت و آمونیاک تولید می‌شود. این ماده شیمیایی یک ماده گازدار و همچنین بسیار خورنده و ناپایدار است که گاهی اوقات حمل آن را دشوار می‌کند. باتوجه ‌به خطرافتادن سلامت انسان مرتبط با چنین ماده‌ای، معمولاً برای حمل از آن محافظت شدیدی می‌گردد.

کاربردهای هیدرازین

این ماده بیش از همه یک واسطه اساسی در چرخه نیتروژن دریایی است. بااین‌حال، سنتز هیدرازین دردسترس همه نیست. تنها گروه خاصی از باکتری‌ها که بسیاری از آنها در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، توانایی تولید آن را دارند.

این باکتری‌ها قادر به اکسیداسیون آمونیاک در غیاب اکسیژن می‌باشند. این واکنش‌ها که آناموکس نامیده می‌شوند، به باکتری‌ها اجازه می‌دهند تا آمونیاک را به گازنیتروژن با استفاده از هیدرازین به‌عنوان واسطه واکنش تبدیل کنند. به لطف این متابولیسم، باکتری‌های آناموکس مسئول آزادسازی 30 تا 50 درصد نیتروژن ثابت در اقیانوس‌ها هستند که در فرایند نیترات‌زدایی و انتشار N2 در جو نقش دارند. همچنین از آن برای تولید ماده‌ای که کیسه‌های هوا را درصورت تصادف باد می‌کند، استفاده‌می‌گردد.

سایر کاربردهای هیدرازین

این ماده می‌تواند در حضور یک کاتالیزور در عرض چند میلی‌ثانیه تجزیه و دمای بسیاربالا (تا 800 درجه سانتی‌گراد) و مقادیر زیادی گاز نیتروژن و هیدروژن آزاد کند که نیروی رانش را به موشک‌ها می‌دهد. همچنین علاوه بر استفاده در سوخت موشک در تصفیه‌آب دیگ بخار، سلول‌های سوختی، جریان‌ها و مواد شیمیایی مورداستفاده در پلیمریزاسیون نیز نقش دارد.
به دلیل خواص کاهنده آن به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان و همچنین در زمینه توسعه عکاسی استفاده می‌شود. زیرا این ماده قادر است یون فلزی را به فلز تبدیل کند.

هیدرازین و مشتقات آن در زمینه تولید لاستیک، حشره‌کش‌، قارچ‌کش‌، الیاف مصنوعی، مواد منفجره و واسطه‌ برای رنگ‌ها و همچنین در برخی واکنش‌های آلی مانند واکنش کورتیوس، احیای ولف کیشنر، هیدرولیز ایمیدهای جایگزین، در واکنش‌های هالوژناسیون، در سنتز مشتقات نیتروژن هتروسیکلیک و در واکنش مک فادین – استیونز نیز مورداستفاده می‌باشد.

خطرات و ایمنی

این ماده می‌تواند از راه‌های مختلفی وارد محیط‌زیست شود که این موضوع برای سازمان‌های محیط زیستی نگران‌کننده است. قرارگرفتن در معرض هیدرازین می‌تواند باعث تحریک غشاهای مخاطی و منجربه سرفه و گلودرد شود. قرارگرفتن در معرض طولانی‌مدت یا زیاد با این ماده باعث آسیب به سیستم عصبی و حمله به کبد و کلیه‌ها می‌گردد. زیرا این اندام‌ها سعی می‌کنند سم را پردازش نمایند.

هیدرازین همچنین می‌تواند باعث آسیب تولیدمثل شود و اعتقاد بر این است که ماده‌ای سرطان‌زا است. اکثر افراد در طول زندگی خود با این ماده شیمیایی برخورد نخواهند داشت و درصورتی‌که آلودگی افراد را در معرض خطر قرار دهد، عموماً به شهروندان هشدار داده می‌شود تا بتوانند از خود محافظت کنند.

جمع‌بندی

یک مایع شفاف است که کاربردهای مختلفی به‌ویژه در ترکیب سوخت برای موشک‌ها و موتورهای جت دارد. این ماده به‌صورت مصنوعی توسط شرکت‌های شیمیایی تولید می‌شود. این ماده شیمیایی سمی خطرات قابل‌توجهی برای سلامتی انسان ایجاد می‌کند. لذا در صنایعی که افراد با این ماده کار می‌کنند به‌طورکلی آموزش‌های کاملی ارائه می‌گردد تا بتوانند به طور ایمن و مؤثر با آن برخورد نمایند.

منابع:

 

خرید هیدرازین

شرکت شیمیایی بوعلی سینا یکی از بزرگترین واردکنندگان هیدرازین در کشور می باشد. شما میتوانید برای استعلام قیمت و خرید هیدرازین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.شماره های تماس ☎️ : 0218850238902188748404
تلفن همراه 📞 : 0912321365709128098493

 

📌 مطالب پیشنهادی :

خرید رزین سختی گیر

سوالات متداول در مورد هیدرازین

در زیر لیسیتی از مهمترین سوالاتی که کاربران در خصوص هیدرازین پرسیده اند مطرح شده است که کارشناسان ما به آن ها پاسخ داده اند

سوال 1 : هیدرازین چیست؟

پاسخ : هیدرازین یک ترکیب معدنی با فرمول مولکولی N2H4 با وزن مولکولی 32.05 gr/mol به عنوان یک مایع قابل اشتعال پذیر، بی رنگ ، روغنی و محلول در آب میباشد.

سوال 2 : فرمول مولکولی هیدرازین چیست ؟

پاسخ : فرمول مولکولی این محصول n2h4 است که جرم مولی آن 32.05 گرم در مول است.

سوال 3 : فرمول شیمیایی هیدرازین چیست ؟

پاسخ : فرمول شیمیایی این محصول NH2NH2 است که دو گروه NH2 به صورت کوالانسی به هم متصل شده است.

سوال 4 : در شرایط یکسان، هیدرازین پایدارتر است یا آمونیاک؟ چرا؟

پاسخ : آمونیاک پایدارتر است. چون تبدیل هیدرازین به آمونیاک گرماده است پس هیدرازین سطح انرژی بیشتری داشته و ناپایدارتر است.

در صورتی که سوالی در خصوص هیدرازین دارید می توانید از طریق کامنت ها مطرح کنید.
4.2/5 - (39 امتیاز)