قبل از پرداختن به کاربرد اسید اسکوربیک با ویژگی های این ماده آشنا میشویم:
نام ماده: اسید آسکوربیک  یا ویتامین ث
نام های دیگر:در گذشته به نام هگزورونیک اسید
 فرمول مولکولی: C6H8O6
ویژگی ظاهری: جامد سفید رنگ معمولا در طبیعت یافت میشود و در صورت وجود ناخالصی به رنگ زرد میباشد.
قابلیت انحلال: محلول در آب
این ماده محلول در آب خاصیت اسیدی ضعیفی ایجاد میکند و کاهنده ضعیفی نیز بشمار میرود.

فروش اسید اسکوربیک:

شرکت شیمیایی بوعلی سینا واردکننده مواد شیمیایی و افزودنی مجاز ، ارایه کننده اسید اسکوربیک میباشد .جهت خرید اسید اسکوربیک و استعلام قیمت ویتامین C با ما تماس حاصل بفرمایید:

شماره تماس : ۰۲۱۸۸۵۰۲۳۸۹ – ۰۲۱۸۸۷۴۸۴۰۴
همراه : ۰۹۱۲۳۲۱۳۶۵۷ – ۰۹۱۲۸۰۹۸۴۹۳


اسکوربیک اسید دارای دو انانتیومر L  و D میباشد که در زیر هرکدام از این انانتیومر ها را توضیح میدهیم:

انانتیومر L اسید اسکوربیک:

ایزومری یL  که با آن سروکار داریم و در بسیاری از خوراکی ها وجود دارد و یکی از حالت های ویتامین ث است. ویتامین سی یک  ماده‌ ضروری برای ادامه‌ی حیات انسان و بسیاری از جانداران دیگر است. انسان ها توانایی تولید اسکوربیک اسید را ندارند و باید آن را از رژیم غذایی بدست آورند اگر نه  بدن انسان دچار کمبود ویتامین  C میشود . کمبود ویتامین ث می‌تواند باعث بیماری اسکوروی شود که در گذشته در میان دریانوردانی که راهی سفرهای دریایی طولانی می‌شدند، بسیار شایع بود. ویتامین C به عنوان افزودنی غذایی و مکمل غذایی به خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش استفاده می‌شود.

انانتیومر D:

ایزومر D-آسکوربیک اسید را می‌توان به شکل شیمیایی تولید کرد اما نقش زیستی مهمی ندارد. اسید اسکوربیک به دلیل داشتن خصوصیات شیمیایی منحصر بفرد منجر به استفاده گسترده این ماده در صنعت شده است و بدلیل دو خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامینی آن در مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد.

منابع دارای اسید اسکوربیک:

اسید اسکوربیک در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی  یافت می شود. در جدول زیر موادی که دارای ویتامین ث هستند نمایش داده شده است:

منبع گیاهی مقدار ویتامین ث موجود(mg/100mg) منبع گیاهی مقدار ویتامین ث (mg/100mg)
فلفل قرمز ۴۲۶ اسفناج ۳۰
جعفری ۱۳۰ سیب زمینی ۲۰
بروکلی ۹۰ نخود سبز ۱۶
بروکسل ۸۰ گوچه فرنگی ۱۰
شاه توت ۶۰ هندوانه ۱۰
توت فرنگی ۶۰ موز ۹
پرتقال ۵۰ هویج ۹
طالبی ۴۰ سیب ۶
گریپ فروت ۳۰ کاهو ۴

 

از نظر صنعتی اسید اسکوربیک از طریق یک فرایند چند مرحله ای که شامل باکتری هایی است که گلوکوز را کاهش میدهد بعنوان یک محصول فرعی تولید میشود.

اسید اسکوربیک در اشکال مختلفی از جمله نمک ها و استرها قابل استفاده است.

در اینصورت در لیست  مواد تشکیل دهنده تحت نام های مختلف مانند سدیم اسکوربات ، کلسیم اسکوربات ، پتاسیم اسکوربات و اسکوربیل استئارات میباشد.

کاربرد اسید اسکوربیک در صنایع غذایی:

۱- خاصیت آنتی اکسیدان :

از کاربرد اسید اسکوربیک در درجه اول به عنوان یک آنتی اکسیدان مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند مزایای بسیاری برای محصولات غذایی داشته باشد.بدلیل خاصیت آنتی اکسیدانی اسید اسکوربیک ، این ماده را در طول فرایند ماده غذایی یا قبل از بسته بندی برای حفظ بو ،  رنگ و محتوای  مواد مورد استفاده واقع میشود.این ماده اکسیژن  درون  محیط ماده غذایی را جذب کرده و اکسید  میشود و باعث کاهش سرعت اکسیداسیون میشود که این عمل باعث حفظ رنگ و طراوت مواد غذایی می شود.

۲- نگهدارنده طبیعی مواد غذایی:

از دیگر کاربرد اسید اسکوربیک یا ویتامین C بدلیل پایین بودن PH میتواند از رشد میکروب ها جلوگیری کند  و باعث کاهش فساد مواد غذایی بشود.به همین دلیل ، اسکوربیک اسید یک ماده نگهدارنده موثر طبیعی است.از این ماده غذایی به عنوان ماده نگهدارنده در طیف وسیعی از محصولات غذایی از جمله نان ، گوشت ، مربا و ژله و … استفاده می شود.

۳- مکمل ویتامینه:

بدلیل خاصیت ویتامین C ، اسید اسکوربیک بعنوان یک ماده عالی برای مکمل ویتامین تبدیل میشود. همچنین برای افزایش ویتامین C  مواد غذایی به سادگی میتوان اسید اسکوربیک را به مواد غذایی اضافه کرد.

میزان ویتامین C موجود در میوه ها و سبزیجات:

از آنجایی که ویتامین C  به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارد به راحتی هم از بین میروند .به طور مثال آب پرتقال ممکن است در طی یک هفته نیمی از ویتایمن c خود را از دست بدهد ، حتی میوه هایی خرد شده که در یخچال نگهداری میشوند بعد از ۶روز ویتامین خود را از دست میدهند برخی از میوه ها عبارتند از: انبه ، توت فرنگی و هندوانه کمتر از ۵% ، آناناس ۱۰% ، کیوی ۱۲%. اسید اسکوربیک مانند سایر اسید ها دارای طعمی ترش مانند هستند که در بسیاری از محصولات غذایی مورد استفاده واقع میشود و این اسیدیته باعث میشود که میوه های تازگی خود را حفظ کنند.

پخت و پز و آشپزی نیز ویتامین C را از بین میبرد ، گاهی بعضی از آشپز ها برای حفظ رنگ سبز مواد غذایی به آن ها بی کربنات سدیم NaHCO3 اضافه میکنند که با این عمل اساسا ویتامین ث مواد غذایی از بین میرود.
طبق گزارش وزرات کشاورزی آمریکا میزان ویتامینC به صورت زیر است
:

مقدار ویتامین ث( Mg/100g) در مواد غذایی قبل و بعد از فریز شدن

سبزیجات تازه فریز شده فریز شده و سپس پخته شده
نخود سبز ۱۲٫۲ ۹٫۷ ۴٫۱
بروکلی ۸۹٫۲ ۶۴٫۹ ۴۰٫۱

فواید ویتامین C:

۱- ویتامین C برای سنتز کلاژن ، یک عنصر ساختاری مهم رگ های خونی ، تاندون ها ، رباط ها و استخوان مورد نیاز است.
۲- همچنین در سنتز نوراپی نفرین عصبی انتقال دهنده عصبی از اهمیت زیادی برخوردار است که برای عملکرد مغز بسیار مهم است و می تواند بر خلق و خو تأثیر گذارد.
۳-ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان بسیار مؤثر است که به مقدار بسیار کم از مولکول های ضروری بدن مانند ، پروتئین ه ، لیپید ها(چربی ها) ، کربوهیدرات ها و اسید نوکلئویک ها (DNA و RNA) در برابر آسیب های رادیکال های آزاد و گونه های اکسیژن واکنش پذیر که در هنگام سوخت و ساز طبیعی تولید میشوند و همچنین از قرا گرفتن در معرض و سموم و آلاینده ها محافظت میکند.

مقادیر مصرفی ویتامین C:

توصیه میشود روزانه مقادیر زیادی ویتامین C مصرف شود تا از سرماخوردگی جلوگیری کند.
در جدول زیر مقادیر مصرفی ویتامین C آورده شده است.

سن مرد زن باردار زنان شیرده
۰-۶ ماه ۴۰ mg ۴۰ mg
۷-۱۲ماه ۵۰ mg ۵۰ mg
۱-۳سال ۱۵mg ۱۵mg
۴-۸ ۲۵mg ۲۵mg
۹-۱۳ ۴۵mg ۴۵mg
۱۴-۱۸ ۷۵mg ۶۵mg ۸۰mg ۱۱۵mg
۱۹+ ۹۰mg ۷۵mg ۸۵mg ۱۲۰mg
سیگاری ها بستگی به کسی که سیگار میکشد دارد و این افراد   ۳۵ mg/day بیشتر از کسانی که سیگار نمیکشند  به ویتامین ث نیاز دارند.
4.9/5 - (7 امتیاز)