سیلیس چیست؟

سیلیکون(Si) یک عنصر غیرفلزی از خانواده کربن است که در جدول تناوبی در گروه ۱۴(Iva) قرار دارد.این عنصر دارای ساختارفیزیکی سختی میباشد و ظاهر آن بیرنگ تا سفید و یا خاکستری رنگ میباشد.
سیلیس ۲۷٫۷% پوسته زمین را تشکیل میدهد و دومین عنصر فراوان در پوسته زمین میباشد.و جز اصلی ماسه سنگ و ماسه سیلیسی ، کوارتز و سیلیس مصنوعی و سیلیکون شیمیایی میباشد.

بهتر است بدانید بین سیلیکا و سیلیکون تفاوت هایی وجود دارد.
سیلیکون نوعی اتم است و به تنهایی در طبیعت یافت نمیشود و اغلب به صورت سیلیکا موحود میباشد.

سیلیکا دارای فرمول شیمیایی (Sio2) میباشد که فرمی از سیلیکون(Si) میباشد. در سیلیکا مولکول های اکسیژن به وسیله پیوند کوالانسی به سیلسیم متصل میشود.
بنابراین سیلیس یا سیلیکا اغلب به صورت دی اکسید سیلسیم نیز شناخته میشود.

Silica Sand Grain

نام سیلیس(Silicon) از واژه لاتین silics یا سیلیس به معنی “سنگ چخماق” و یا “سنگ سخت” گرفته شده است.

سیلیکون متخلخل (آمورف)  اولین بار در سال ۱۸۲۴ توسط جونس جاکوب برزلیوس(Jons Jacob Berzelius) ، شیمی دان سوئدی شناخته شد.
این ماده دارای  کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف میباشد. از جمله کاربردهای سیلیس در شیشه سازی ، تولید فروسیلیس ، سرامیک سازی ، تولید آجر ماسه اهکی ، ریخته گری ، تولید سیلیکات سدیم و… است.
برای ارزش گذاری و قیمت سیلیس به درصد وزنی و خلوص آن توجه میکنند .

کاربردهای سیلیس:

معرفی سیلیس
لعاب:

سیلیکا ماده تشکیل دهنده شیشه است و برای ساخت انواع شیشه ها با موادی از قبیل فلدسپار ، نفلین سینیت ، سودا و…. ترکیب میشود.همچنین در ایجاد لعاب نقش مهمی ایفا میکند و در محصولاتی مانند سرامیک ، ظروف تزئینی ، کاشی های کف و دیوار و…مورد استفاده قرار میگیرد.

ریخته گری و نسوز:

مقاومت SiO2تا دمای ۱۴۷۰ درجه سانتی گراد است و سبب شده از ان برای تهیه قالب های ریخته گری فلزات مانند فولاد ، الومینیوم و آلیاژهای مس ، آهن سیاه در ساخت کوره های آهن و فولاد ، سرامیک ، شیشه وسیمان بکار میرود.


کاربردهای دیگر سیلیس:

نظیر ساینده ، پودر جلا ، فیلتراسیون ، شن و ماسه ساختمانی نیز دارد و انواع گرد شده و با کیفیت برای باز کردن شکاف ها و افزایش نفوذ پذیری در تولید نفت و گاز نیز بکار میرود.
بعنوان پرکننده رنگ ، پلاستیک ، لاستیک ، بتونه و چسب نیز استفاده میشود.

خطرات زیست محیطی سیلیس:

طراحی معادن سیلیسی باید به گونه ای باشد که کمترین ایجاد الودگی و گرد وغبار را داشته باشد ، زیرا معادنی که در محیط های خشک اطراف شهرها و روستاها قرار دارند الودگی ایجاد میکنند و هرچه این ماده سبک تر و سست تر باشد میزان الودگی بیشتر میشود.
آژانس بین المللی سلامت جهانی سیلیس را بعنوان یک ماده سرطانزا معرفی کرده است به طوریکه هر ماده شیمیایی که بیش از ۰٫۱% سیلیس متبلور داشته باشد براساس استاندارد موسسه سلامت و بهداشت جهانی جز مواد سرطانی شناخته میشود.
گرچه قرا گرفتن در معرض غبار کوارتز که از محصولات سیلیسی ایجاد میشود آسیب هایی  به ریه ها وارد میکند و منجر به سرطان ریه میشود.

کسانی که در طولانی مدت در معرض غبارات سیلیسی هستند دچار بیماری سیلیکوزیس میشوند و اگر مقدار گرد و غبار زیادی وارد ریه شود سبب مرگ میشود.

فروش سیلیس :

شرکت شیمیایی بوعلی سینا واردکننده سیلیس می باشد برای اطلاع از قیمت سیلیس و نحوه خرید سیلیس  با ما در تماس باشید .

 منابع

 

خرید سیلیس

شرکت شیمیایی بوعلی سینا یکی از بزرگترین واردکنندگان سیلیس در کشور می باشد. شما میتوانید برای استعلام قیمت و خرید سیلیس با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شماره های تماس ☎️ : 0218850238902188748404
تلفن همراه 📞 : 0912321365709128098493

 

سیلیس چیست؟

silica ماده ای معدنی سفید رنگ، رایج در پوسته زمین و بسیار پرکاربرد در صنایع است. این ماده معدنی غیرفلز بوده و سختی بالایی دارد.

کاربرد سیلیس چیست؟

این ماده در صنایع گوناگونی همچون: صنایع تولید سرامیک، کاشی، روشنایی، چینی سازی، شیشه، بلور، چمن مصنوعی، ریخته گری، تصفیه آب و... به کار می رود.

 

5/5 - (3 امتیاز)