پیش از اینکه به نحوه عملکرد پلی الکترولیتها در تصفیه آب بیاندازیم بهتر است بدانیم این مواد به طور کلی چه بوده و در چه مواردی استفاده می شوند. از این ماده در تصفیه آب آشامیدنی، فاضلاب صنعتی و همچنین تصفیه فاضلاب شهری به کار برده می شود. این ماده دارای خواص بسیاری بوده که همچنین با دو نام آلومینیوم کلراید هیدراته (ach) و پک (pac) نیز شناخته می شود. به دلیل آنکه یک ماده شیمیایی غیر آلی محسوب شده و سبب به وجود آمدن ترکیبات پایداری با سایر مواد آلی و معدنی می شود آن را می‌توان جایگزین مناسبی برای آلوم و کلرفریک دانست.

فروش پلی الکترولیت

شرکت شیمیایی بوعلی سینا یکی از بزرگترین وارد کنندگان پلی الکترولیت و منعقد کننده ها در کشور می باشد. شما میتوانید برای قیمت منعقد کننده با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شماره های تماس :    0218850238902188748404
تلفن همراه :            09123213657   – 09128098493

پلی الکترولیت چیست؟

در گذشته از پلی الکترولیت به عنوان مواد منعقدکننده استفاده می شد. استفاده از این ماده از زمانی رونق گرفت که از آلوم و کلرفریک استفاده عمده تری در این موارد می شد. امروزه این پلی آلمینیوم ها به خوبی توانسته اند کار منعقد کننده های دیگر را انجام دهند. حال در ادامه به نحوه عملکرد آنها در تصفیه آب می پردازیم.

نحوه عملکرد پلی الکترولیتها در تصفیه آب به چه صورت است؟

زلال کردن و از بین بردن مواد کلوئیدی آب رودخانه ها، دریاچه ها و کلیه منابع زیرزمینی، زلال و شفاف کردن آب های صنعتی، تصفیه فاضلاب های بهداشتی و صنعتی، احیای کائولین از پساب شستشوی کارخانجات کاشی و از این قبیل موارد کاربرد های اصلی استفاده از پلی الکترولیت ها می باشند.

الکترولیت خود به پلیمر های محلول در آب که دارای بار یونی هستند گفته شده که این ماده عموما دارای پلیمر کاتوینی و آنیونی است. به طور کلی پلی آکریل آمید ها را به صورت پودری و‌ مایع نیز می توان مشاهده نمود و انواع آنها در بازار وجود دارد. بنا به اهمیت مورد توجه آب آشامیدنی و تاثیر آن در سلامتی، تصفیه آب از مهم ترین موارد به شمار می رود که استفاده از این‌ مواد عمل تصفیه را انجام می دهند. یعنی آلودگی ها و‌ مواد اضافی را از آب حذف کرده و تمیزی آن را به دنبال دارد.

عمل تصفیه آب خود دارای مراحلی است که حذف ذرات معلق جامد جهت حذف ناخالصی ها و رفع کدورت از آب از مهم ترین و حساس ترین این مراحل به شمار می رود. در آب ناخالصی ها و‌ مواد معلقی مانند جلبک، نمک، سیلیکا و‌یا میکروب های به صورت معلق وجود دارند که استفاده از این مواد کمک می کند تا ذرات معلق به گونه ای در آب ته نشین و رسوب گذاری شوند. این ترکیبات پلیمری به دلیل داشتن بار الکتریکی و جرم مولکولی بالا ، عملکرد بسیار خوبی در لخته کردن این ناخالصی ها و رسوب دادن آنها دارند. از این رو بهترین مواد جهت تصفیه آب محسوب می شوند. از طرفی استفاده به عنوان فلوکولانت از اصلی ترین کاربرد پلی الکترولیت ها در تصفیه آب می باشند.

اکثر اوقات ذرات ناخالص موجود در آب با بار منفی رو‌به رو‌ هستند و به همین دلیل پلی الکترولیت های کاتیونی از موارد مفید محسوب می شوند. در این شرایط پیوند الکترواستاتیک بسیار قوی رخ داده ، بار ذره خنثی شده و احتمال برعکس شدن بار ذرات نیز پدید می آید. بنابراین می توان احتمال داد که لخته سازی در نتیجه کاهش بار سطحی ذرات و کاهش دافعه بین ذرات پدید می آید. برای مصرف این ماده در هر بخش باید میزان استفاده از آن را به درستی معین نمود تا با مقداری مشخص از آن در کار های مختلف استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی و معرفی خواص هر کدام

یعنی در صورت کم یا زیاد مصرف کردن آن شاهد ناکارآمدی در بخش های مختلف خواهیم بود که فاقد نتیجه می باشند. تعیین میزان مورد استفاده از این مواد باید زیر نظر اشخاص متخصص و در آزمایشگاه ها صورت گیرد. از طرفی باید هنگام خرید این مواد به نکاتی به جهت معتبر بودن آنها توجه نمود تا با اجناس تقلبی رو به رو‌ نشویم.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل نحوه عملکرد پلی الکترولیت تصفیه آب توضیح داده شد. این محصول به جهت تصفیه آب و فاضلاب دارای بیشترین کاربرد بوده اما کابرد های دیگری نیز دارد. البته توجه داشته باشید که استفاده مستقیم از آنها برای خوراک ممکن نیست و حین تصفیه باید از مراحلی عبور کند تا آب را به صورت قابل آشامیدن در بیاورد.

فروش جزئی مواد شیمیایی

امتیاز به این پست post